donderdag 15 mei 2014

Opdrachten theater

Opdracht 1
Voor deze eerste opdracht moet je toneelstukken vergelijken. Je gaat kijken naar een traditionele versie en een moderne versie van Richard III en Macbeth.
-Richard III (akte 1, scene 1). Oud: http://www.youtube.com/watch?v=x2pv7gyi-CQ
-Richard III (akte 1, scene 1). Nieuw: http://www.youtube.com/watch?v=DsGGjXZw1eQ

De tweede versie heeft een mooier decor en verschilt ook per plek. (De acteur gaat opgegeven moment lopen en komt dan in een andere ruimte) Dit maakt het decor interessanter en geeft het verhaal meer beweging. Ook wordt in de tweede versie minder monotoon gepraat waardoor je meer bij het verhaal blijft. In de eerste zijn verder ook geen mensen die klappen, wat de speler een beetje een ‘loner’ idee geeft. Hij zegt het rideltje helemaal zonder decor of andere mensen die het ondersteunen wat de sfeer die neergezet moet worden minder sterk of duidelijk is dan de in tweede versie.

-Macbeth (akte 5, scene 5). Oud: http://www.youtube.com/watch?v=kqkJOAo94AU
-Macbeth (akte 5, scene 5). Nieuw: http://www.youtube.com/watch?v=HZnaXDRwu84

Beide hebben twee mannen die met elkaar praten en dezelfde tekst zeggen, maar bij de tweede versie is er achtergrond muziek die het een spannender effect geeft en zijn er kleur/licht effecten die het een donkerdere sfeer geven waardoor het nog spannender wordt. In de eerste versie lopen twee mannen een beetje om elkaar heen en wordt de een heel geëmotioneerd (gaat huilen) wat niet zo is in de tweede versie, dit maakt dat je bij de eerste een duidelijker beeld hebt van de emoties van de spelers. Bij de eerste blijf je de twee mannen echter allebei zien, waardoor je focus minder op de Macbeth blijft. In de tweede zie je grotendeels alleen Macbeth waardoor die je volledige aandacht heeft.

2.      Je hebt nu twee versies van twee scenes uit toneelstukken van Shakespeare gezien, één in de originele tijd en één in de moderne tijd. De tweede opdracht die je gaat uitvoeren, houdt in dat je zelf bedenkt hoe een scene van Shakespeare naar de moderne tijd omgezet kan worden
De scene wordt een scene waarin Frankrijk 5 keer zoveel kernwapens heeft en Engeland zich niet over wil geven. Ik kies hiervoor omdat veel mensen bang zijn dat er later teveel kernwapens komen en het dus een realistisch beeld voor nu is. Verder kun je ook veel psychologische  spanning opbouwen met kernwapens. Er gebeurt niks maar toch is iedereen bang. Weinig licht, dreigende muziek en dan mensen met een soort kappen op zodat je de gezichten van de mensen niet kan zien. De scene speelt zich af bij zee, waarbij Frankrijk onderzeeërs heeft, er wilde golven zijn zodat Engeland die op de kust wacht met kappen en wapens niet kan zien waar de vijand is. Dit zorgt voor nog meer psychologische  spanning.
De namen gaan ook veranderen, want zulke ouderwetse namen maakt niks spannend in een modern stuk. De koning zal Jake heette en ook de andere karakters zullen andere namen krijgen. Zo zal de boodschapper van de Fransen op de speetboot Dimitri heten. Verder wil ik ook dat de karakters verschillende afkomsten hebben. Zo zal er een Amerikaan zijn, een zwarte man, niet discriminerend bedoelt, maar meer om meer etnische verschillen in te brengen en zo de verschillende karakters interessanter te maken. De tekst van het stuk zal korter zijn en stukken minder beleefd. De Engelsen willen niet opgeven, ze willen bloed zien! Dimitri komt maar net met zijn speedboot weg. De kostuums zullen op kappen na verder wit met zwart zijn om het bijna futuristisch te maken en het zullen een soort pakken zijn die weinig tonen net als bij de kappen. Zo zal de scene een psychologische spanning scène zijn.




Keuzeopdracht 2:  Stage fighting

Naam van de film: The hobbit, an unexpected journey
Welke vechtkunst(en) heeft de regisseur ingezet:  De regisseur heeft allemaal orginele moves bedacht waarbij vooral gebruikt wordt gemaakt van het decor. Zoals een schommel van een brug maken en met een ladder allemaal vijanden neermeppen. Verder worden er handwapens gebruikt.
Welke rekwisieten worden er gebruikt: Er worden veel houten bouwsels gebruikt, houten bruggen, paden, schommels, enz. verder worden er een aantal handwapens gebruikt zoals een staf en bijlen en worden er hoge bergen/rots kliffen gebruikt.
Omschrijf de speelstijl van de acteurs: De speelstijl van de acteurs is langzaam met overdreven bewegingen. (Het zijn immers dwergen)
In hoeverre vind je de scène geloofwaardig: Alles lijkt er qua decor heel realistisch uit te zien, maar omdat ze heel overpowered zijn door de vijand en allemaal fancy moves doen wordt het wel een beetje onrealistisch.
Welke special effects zijn er in dit fragment gebruikt: Er is muziek, het is donker, er zijn wezens die niet bestaan, er wordt dus met licht en geluid gespeeld. Verder vallen ze ook van een zogenaamd diepe klif terwijl ze in het echt natuurlijk helemaal niet een paar honderd meter naar beneden vallen.
Waarom heb je deze scene uitgekozen: Omdat ik gewoon heel erg van de hobbit hou en mijn zus en ik hebben ons echt doodgelachen bij deze super coole scene.

Naam van de film: 47 Ronin
Youtubelink naar de gekozen vechtscène: https://www.youtube.com/watch?v=dzl68IHmTIw
Welke vechtkunst(en) heeft de regisseur ingezet: Veel handgevechten en gebruik van magie.
Welke rekwisieten worden er gebruikt: zo’n beetje geen. Er worden een paar palen en blokken gebruikt en een katana maar verder niks.
Omschrijf de speelstijl van de acteurs: De speelstijl is geprobeerd erg Japans achtig te maken met veel ‘magische/demonische’  invloeden daarbij.
In hoeverre vind je de scène geloofwaardig: Ik vind de scene niet heel geloofwaardig, omdat het misschien wel echt is neergezet, maar de acteur iets te overdreven speelt en ik het verder echt niet geloofwaardig kan vinden omdat ze ENGELS praten in een op Japan gebaseerde film!!
Welke special effects zijn er in dit fragment gebruikt: Ze hebben een draak gemaakt (vrouw die in een draak kan veranderen) en de man kan soort of heel erg versnelt bewegen.
Waarom heb je deze scene uitgekozen:  Omdat het de eerste scene van deze film was die ik kon vinden en ik graag een scene uit een film met Japan erin wou hebben.

Naam van de film: Iron man 3
Youtubelink naar de gekozen vechtscène: https://www.youtube.com/watch?v=Bg8ObkHxvxk
Welke vechtkunst(en) heeft de regisseur ingezet: Vuistgevechten en sci fi (robot) krachten.
Welke rekwisieten worden er gebruikt: De boot waar ze op zitten, hun krachten en robots of onderdelen ervan.
Omschrijf de speelstijl van de acteurs:  De acteurs spelen met veel snelle bewegingen en dan weer stilstaan en een praatje houden.
In hoeverre vind je de scène geloofwaardig: Redelijk, als je in een toekomst met robots gelooft, want de special effects zijn goed gedaan en de acteurs spelen de rol die ze gegeven is erg goed.
Welke special effects zijn er in dit fragment gebruikt: een heleboel :) Je hebt de robots die natuurlijk niet bestaan, de ontploffingen en het vuur en de mensen die eigenlijk helemaal geen krachten hebben.

Waarom heb je deze scene uitgekozen: Omdat ik het heel cool vond dat er ook een keer een vrouw de vijand versloeg. 

Keuzeopdracht 3: Maskerspel


Personage:
Het is waarschijnlijk een god, omdat hij een baard heeft en een soort blaadjes op zijn voorhoofd. Hij lijkt redelijk oud, want zijn baard en snor zijn lang.

Uitdrukken:
Omdat het om een god gaat moet hij sloom en machtig bewegen. Zijn bewegingen moet indruk maken op de mensen om hem heen en hij moet wijsheid uitstralen.


Personage:
Dit is een grappenmaker of ‘the fool’ (de dorpsgek) Je kan dit zien aan de grote lach, raar gevormde ogen en het baardje dat kort en stekelig is.

Uitdrukken:
Hij moet rare bewegingen maken en ook wel klungelige, zodat mensen om hem lachen en hem niet serieus zullen nemen.




Personage:
Dit is een droevig bezorgd karakter, want hij kijkt droevig. Erg oud is hij nog niet want hij heeft geen baard of snor. Hij kent de verschrikkingen van het leven dus waarschijnlijk nog niet.


Uitdrukken:
Deze persoon moet zich schikachtig over het podium bewegen met snelle inelkaar gedoken bewegingen en ook veel gebogen lopen. Dit  zal een droevige en bange indruk maken.

Personage:
Dit is een oud geschokt iemand. Waarschijnlijk een waarzegger/ziener die een verschrikkelijke toekomst heeft gezien. Dit zie je aan zijn grote baard, verwarde haar en opgengesperde mond en ogen.

Uitdrukken:
Waarschijnlijk kun je dit karakter het best uitdrukken met grote wilde bewegingen van paniek en wat zal er gebeuren..!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten