maandag 26 mei 2014

CA 7: de Efteling

Op de dinsdag na de meivakantie (6 mei) ben ik naar de Efteling geweest met Sofie haar feestje. Ik heb de Efteling verwerkt onder de discipline architectuur. In de Efteling zelf ben ik natuurlijk in een heleboel attracties geweest, maar ik heb ook gekeken naar de gebouwen en op wat voor manier ze alles neer hadden gezet.

Gekozen voor dit heb ik omdat ik de Efteling echt super vet gemaakt vind. Zo kwam ik met Ilse aan (we waren later dan Sofie en de andere) en we liepen met zijn tweeën over de laan voor de ingang en het voelde echt super cool. Alsof we naar ons eigen land op weg waren.

Een voorbereiding voor deze activiteit had ik niet nodig en mijn ervaring was er goed mee. Alles was wel veel kleiner dan toen ik kind was, maar ik vond het toch heel mooi. Zo had je de watershow aan het einde van de dag met muziek en heel veel fonteinen, vuur en licht die ik echt fantastisch vond en die ook maar door en door ging. Het sprookjesbos was natuurlijk veel kleiner geworden, maar het was nog steeds grappig om erdoorheen te lopen en ‘de droomvlucht’ was ook nog steeds betoverend mooi. Minder was dat het erg druk was en dat sommige attracties muziek hadden die weer door muziek van andere attracties heen ging.

Als verwerking heb ik een paar attracties gekozen waarover ik een aantal dingen verteld. Dit is dus achtergrond informatie en creatieve verwerking ineen.
Attracties
Aquanura
Aquanura is de watershow van de Efteling die sinds 2012 draait. Deze watershow duurt 12 minuten en is opgebouwd uit wel 200 fonteinen en ong. 900 lampen. Verder zijn er ook vuurspuwers en kikkers aanwezig. De show is gebaseerd op het sprookje van de kikkerkoning en er is dan ook een kikker met een kroon aanwezig. De kosten voor de show waren rond de 17.000.000 euro, maar het is dan ook de grootste watershow van heel Europa. De 200 fonteinen zijn onderverdeeld in 9 soorten, waarvan een aantal uniek zijn. Sommige gaan in golven andere kunnen weer wel 45 meter hoog.

De sfeer die de attractie wil neerzetten is de macht van het water en een eerbetoon aan de kikkerkoning, één van de eerste 10 sprookjes die ze in het sprookjesbos hadden.
Ik heb voor deze attractie gekozen, omdat ik erg onder de indruk was en het echt heel erg mooi was. Het water ging heel erg hoog, en de twee keer dat ik het gezien heb voelde toch beide weer anders. De attractie geeft je het gevoel dat je heel klein bent, maar tegelijkertijd ook dat je wat bovennatuurlijks meemaakt.



De vliegende Hollander
De vliegende Hollander is een achtbaan die in 2007 gebouwd is. De rit duurt 3 minuten, maar de wachtrij loopt door allemaal versierde kamers tot je uitkomt op een binnenplaats (dorpje) met bootjes en huisjes. De kosten van de vliegende Hollander waren dan ook hoog, 20.000.000 euro, maar met alle aankleding hebben ze dan ook wel wat. De attractie staat in het thema van de vliegende Hollander, waarbij Willem van der Decken, een rijk man, te hebberig werd en ging kapen. Hij werd gestraft met eeuwig varen. Het materiaal dat is gebruikt om het 17e eeuwse stadje te laten zien waar hij woonde, kamers te laten zien van zijn huis en een rit door water met gevaren van de zee te laten zien, zijn metaal (daarvan is de achtbaan gemaakt, waarover de bootjes gaan, hout en platstic. Als je door het huis loopt kom je veel tonnen en kisten tegen.
De sfeer van de attractie is griezelig en staat in thema van de sage van de vliegende Hollander, waarbij het schip van Willem van der Decken door de duivel over werd genomen en hij voor eeuwig moest blijven varen. De kamers en gangen waar je doorheen komt zijn dan ook griezelig, met tijdens het varen rook en bliksem en schepen die bijna tegen je aanvaren. Voor het varen loop je door verschillende kamers waar je de duistere kant ook al kan zien als je oplet. Zo is er een spiegel waar zo nu en dan een gezicht in verschijnt en kun je smokkelwaar zien en vuur.



Droomvlucht
De droomvlucht is een rit door het donker die in 1993 geopend is. Het is een van de populairste Efteling attracties en niet voor niets. De rit duurt ongeveer 6 à 7 minuten en is 425 meter lang. Tijdens de rit kom je langs allemaal elfjes, de elfenkoning Oberon, bosgeesten, trollen, dieren, zwevende kastelen en donkere gangen met 1000den lichtjes. De attractie is ontworpen door Ton van de Ven en heeft 24.000.000 euro gekost. Origineel was het plan de attractie te openen in 1992 (openingsjaar van Disneyland Parijs), maar door problemen werd hij een jaar later geopend. Er zijn verder geen problemen geweest, behalve in 2007 toen er een brand was, die weliswaar binnen 5 minuten onder controle was, maar toch oponthoud veroorzaakte. Zo zaten sommige mensen wel anderhalf uur vast.

De sfeer van de droomvlucht is dromerig. De naam zegt het eigenlijk al. Voor iedereen die van fantasie houd en magische werelden of elfjes is het de ideale attractie. De attractie geeft op een mooie, lieve manier andere werelden en wezens weer.


Fata morgana
Fata Morgana is een boottocht door een Oosters paleis. De attractie is geopend in 1986 en kostte 6.800.000 euro. Je vaart tijdens de rit door verschillende Oosterse landschappen en komt wel 104 verschillende Oosterse karakters tegen. De rit duurt in totaal 4 minuten en is 285 meter lang. De rit is gebaseerd op de 1001 nacht.

De sfeer van de attractie is iets donkerder dan die van westerse sprookjes die wij kennen. Je begint bijvoorbeeld met het varen door een donker oerwoud met krokodillen. Dan vaar je weer langs buikdanseressen en voel je je net een Arabische koning. Je vaart langs de schatten, maar ook langs de gevaren van de Oosterse wereld. Oerwouden, rovers, tijgers, tovenaars en dalende hekken laten je zien dat de schatten voor het grijpen liggen.



Joris en de Draak
Joris en de Draak is een achtbaan die in 2010 geopend is. De achtbaan is voornamelijk van hout gemaakt en is dus een houten achtbaan. Hij is voornamelijk ontworpen door Karel Willemen die ook de vliegende Hollander grotendeels ontworpen heeft. De attractie bestaat eigenlijk uit twee achtbanen die door elkaar heen lopen en tegen elkaar racen om als eerst terug te zijn. De karretjes gaan 75 km/h en de rit duurt 2 minuten. De kosten voor de attractie waren 12.500.000 euro en in de winter is hij niet open, omdat het hout dan uitzet. De attractie zelf is wel erg mooi en ook de wachtrij ernaar toe, omdat het allemaal van hout gemaakt is. als je tijdens het wachten je hand op het hout legt wanneer een karretje voorbij raast kun je het hout voelen trillen.

De sfeer van de attractie is heldhaftig, want de attractie is gebaseerd op de heilige Joris die de draak heeft verslagen. In het water bij de achtbanen staat dan ook een draak (voornamelijk van plastic) die ook echt vuur kan spuwen.


Sprookjesbos
Het sprookjesbos is een van de oudste en eerste attracties van de Efteling en is gebouwd in 1952. Toen had het nog maar 10 sprookjes die allemaal minder uitgebreid waren dan nu. Ondertussen zijn er 28 sprookjes + figuranten in het sprookjesbos te vinden. De sprookjes zijn ontworpen met behulp van Anton Pieck. Materialen die gebruikt zijn verschillen erg. Sommige sprookjes zijn met vooral hout gemaakt, andere van plastic of metaal. Sommige bij water en weer andere tussen de bomen.

De sfeer die het sprookjesbos uitstralen wil is natuurlijk duidelijk. Sprookjesachtig. Voor alle kleine kinderen, maar ook grootte mensen, die van sprookjes houden zijn er verschillende dorpjes, kastelen, dieren, figuranten en een sprookjesboom te vinden. Zo is het net of je in een sprookjesboek bent beland.


Hier nog een lijstje met de sprookjes die in het sprookjesbos voorkomen:
Assepoester
De Chinese nachtegaal
De draak
De Indische waterlelies
De kleine zeemeermin
De kikkerkoning
De magische klok
De kleren van de keizer
De rode schoentjes
De trollenkoning
De tuinman en de fakir
De wolf en de zeven geitjes
De zes dienaren
Doornroosje
Hans en Grietje
Het bruidskleed van Genoveva
Het kabouterdorp
Het meisje met de zwavelstokjes
Het stoute prinsesje
Holle bolle Gijs
Klein duimpje
Raponsje
Repelsteeltje
Roodkapje
Sneeuwwitje
De sprookjesboom
Tafeltje-dek-je
Vrouw holle

Bewijs:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten