maandag 26 mei 2014

CA 8: Rijksmuseum

Met school zijn we met de hele klas in januari naar het Rijksmuseum in Amsterdam geweest.
Dit valt onder de discipline musea en het hield in dat we eerst een kleine rondleiding kregen met wat informatie die ook aansloot op de Challenge van toen; burgerschap. Na de rondleiding mochten we nog even zelf rondlopen en daarna moesten we alweer weg. Het was echter toch leuk om weer in het Rijksmuseum te zijn. Mijn oom werkt in het Rijksmuseum en ik was dus al tijdens de try-out vorig jaar in het Rijksmuseum geweest, maar het was toen erg druk, omdat ze ook de capaciteit van het museum wouden testen.

Ik heb gekozen voor het Rijksmuseum, omdat het een van mijn lievelingsmuseums is. Het is immers groot, met heel veel verschillende soorten spullen. Ze hebben spullen uit verschillende eeuwen, werelddelen en verschillende soorten spullen (kasten, sieraden, vazen, kamers, schilderijen enz.) Verder hebben we ons ook voorbereid op naar het Rijksmuseum gaan met een kunstopdracht van kunst algemeen doorlezen en uitprinten en alvast een aantal interessante schilderijen op de site opzoeken die we misschien wel in die opdracht wouden gebruiken.

Mijn ervaring met het Rijksmuseum deze keer was goed, omdat de rondleiding leuk was en we op de 17e eeuw (gouden eeuw) rondliepen. Mijn oom restaureert meubels van de 17e eeuw dus het was ook een van mijn favoriete vloeren. Minder vond ik wel dat we heel erg weinig tijd hadden. We hebben een korte rondleiding gehad en daarna heel even rondgelopen maar toen moesten we alweer gaan. (Ik had nog niet eens de hele 17e eeuw collectie bekeken!) Mijn mening is dus dat je eigenlijk meer tijd nodig hebt als je naar zo’n museum gaat, leuk vond ik het wel. Vooral de kasten, meubels en vazen vond ik mooi, omdat 3D dingen mij vaak meer indrukken geven dan 2D dingen. (Zo ben ik ook erg fan van beelden.)

Als achtergrondinformatie heb ik gekozen voor het vertellen over deze kast.

De kast die ik gekozen heb is de kast van Herman Doomer gemaakt rond ong. 1635-1645. De kast is gemaakt met ebbenhout. Het werd in die tijd namelijk erg populair om een kast te maken en er dan ebbenhouten platen op te lijmen zodat je het originele hout niet meer kan zien. De ingelegde bloemen die je erop ziet zijn voor nog meer extra versiering. Ze zijn gemaakt van ivoor en staan mooi in contrast met het donkere ebbenhout. Herman Doomer was in die tijd erg populiar in A’dam, hij was de populairste ebbenhoutbewerker van heel A’dam.  









De creatieve verwerking die ik gekozen heb is een kast ontwerpen en tekenen in drie verschillende aanzichten. Ik heb voor deze verwerking gekozen omdat alle kasten daar toch weer anders waren en allemaal interessant en ingewikkeld in elkaar gezet. Waar ik tegenaan liep tijdens het teken was dat ik mijn ontwerp of te simpel of te rommelig of allebei vond.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten