Opdracht 1
Voor deze
eerste opdracht moet je toneelstukken vergelijken. Je gaat kijken naar een
traditionele versie en een moderne versie van Richard III en Macbeth.
De tweede
versie heeft een mooier decor en verschilt ook per plek. (De acteur gaat
opgegeven moment lopen en komt dan in een andere ruimte) Dit maakt het decor
interessanter en geeft het verhaal meer beweging. Ook wordt in de tweede versie
minder monotoon gepraat waardoor je meer bij het verhaal blijft. In de eerste
zijn verder ook geen mensen die klappen, wat de speler een beetje een ‘loner’
idee geeft. Hij zegt het rideltje helemaal zonder decor of andere mensen die
het ondersteunen wat de sfeer die neergezet moet worden minder sterk of
duidelijk is dan de in tweede versie.
Beide hebben
twee mannen die met elkaar praten en dezelfde tekst zeggen, maar bij de tweede
versie is er achtergrond muziek die het een spannender effect geeft en zijn er kleur/licht
effecten die het een donkerdere sfeer geven waardoor het nog spannender wordt.
In de eerste versie lopen twee mannen een beetje om elkaar heen en wordt de een
heel geëmotioneerd (gaat huilen) wat niet zo is in de tweede versie, dit maakt
dat je bij de eerste een duidelijker beeld hebt van de emoties van de spelers.
Bij de eerste blijf je de twee mannen echter allebei zien, waardoor je focus
minder op de Macbeth blijft. In de tweede zie je grotendeels alleen Macbeth
waardoor die je volledige aandacht heeft.
2. Je hebt nu
twee versies van twee scenes uit toneelstukken van Shakespeare gezien, één in
de originele tijd en één in de moderne tijd. De tweede opdracht die je gaat
uitvoeren, houdt in dat je zelf bedenkt hoe een scene van Shakespeare naar de moderne
tijd omgezet kan worden
De scene
wordt een scene waarin Frankrijk 5 keer zoveel kernwapens heeft en Engeland
zich niet over wil geven. Ik kies hiervoor omdat veel mensen bang zijn dat er
later teveel kernwapens komen en het dus een realistisch beeld voor nu is.
Verder kun je ook veel psychologische spanning opbouwen met kernwapens. Er gebeurt
niks maar toch is iedereen bang. Weinig licht, dreigende muziek en dan mensen
met een soort kappen op zodat je de gezichten van de mensen niet kan zien. De
scene speelt zich af bij zee, waarbij Frankrijk onderzeeërs heeft, er wilde
golven zijn zodat Engeland die op de kust wacht met kappen en wapens niet kan
zien waar de vijand is. Dit zorgt voor nog meer psychologische spanning.
De namen
gaan ook veranderen, want zulke ouderwetse namen maakt niks spannend in een
modern stuk. De koning zal Jake heette en ook de andere karakters zullen andere
namen krijgen. Zo zal de boodschapper van de Fransen op de speetboot Dimitri
heten. Verder wil ik ook dat de karakters verschillende afkomsten hebben. Zo
zal er een Amerikaan zijn, een zwarte man, niet discriminerend bedoelt, maar
meer om meer etnische verschillen in te brengen en zo de verschillende
karakters interessanter te maken. De tekst van het stuk zal korter zijn en
stukken minder beleefd. De Engelsen willen niet opgeven, ze willen bloed zien!
Dimitri komt maar net met zijn speedboot weg. De kostuums zullen op kappen na
verder wit met zwart zijn om het bijna futuristisch te maken en het zullen een
soort pakken zijn die weinig tonen net als bij de kappen. Zo zal de scene een
psychologische spanning scène zijn.
Keuzeopdracht
2: Stage fighting
|
Naam van de
film: The hobbit, an unexpected journey
Youtubelink
naar de gekozen vechtscène: https://www.youtube.com/watch?v=tE8KPmBYRrA en https://www.youtube.com/watch?v=pRRBkF7iqzc
Welke
vechtkunst(en) heeft de regisseur ingezet:
De regisseur heeft allemaal orginele
moves bedacht waarbij vooral gebruikt wordt gemaakt van het decor. Zoals een
schommel van een brug maken en met een ladder allemaal vijanden neermeppen.
Verder worden er handwapens gebruikt.
Welke rekwisieten
worden er gebruikt: Er worden
veel houten bouwsels gebruikt, houten bruggen, paden, schommels, enz. verder
worden er een aantal handwapens gebruikt zoals een staf en bijlen en worden er
hoge bergen/rots kliffen gebruikt.
Omschrijf de
speelstijl van de acteurs: De
speelstijl van de acteurs is langzaam met overdreven bewegingen. (Het zijn
immers dwergen)
In hoeverre
vind je de scène geloofwaardig: Alles lijkt
er qua decor heel realistisch uit te zien, maar omdat ze heel overpowered zijn
door de vijand en allemaal fancy moves doen wordt het wel een beetje
onrealistisch.
Welke
special effects zijn er in dit fragment gebruikt: Er is muziek, het is donker, er zijn wezens
die niet bestaan, er wordt dus met licht en geluid gespeeld. Verder vallen ze
ook van een zogenaamd diepe klif terwijl ze in het echt natuurlijk helemaal
niet een paar honderd meter naar beneden vallen.
Waarom heb
je deze scene uitgekozen: Omdat ik
gewoon heel erg van de hobbit hou en mijn zus en ik hebben ons echt doodgelachen
bij deze super coole scene.
Naam van de
film: 47 Ronin
Welke
vechtkunst(en) heeft de regisseur ingezet: Veel
handgevechten en gebruik van magie.
Welke
rekwisieten worden er gebruikt: zo’n beetje
geen. Er worden een paar palen en blokken gebruikt en een katana maar verder
niks.
Omschrijf de
speelstijl van de acteurs: De
speelstijl is geprobeerd erg Japans achtig te maken met veel
‘magische/demonische’ invloeden daarbij.
In hoeverre
vind je de scène geloofwaardig: Ik vind de
scene niet heel geloofwaardig, omdat het misschien wel echt is neergezet, maar
de acteur iets te overdreven speelt en ik het verder echt niet geloofwaardig
kan vinden omdat ze ENGELS praten in een op Japan gebaseerde film!!
Welke
special effects zijn er in dit fragment gebruikt: Ze hebben een draak gemaakt (vrouw die in een
draak kan veranderen) en de man kan soort of heel erg versnelt bewegen.
Waarom heb
je deze scene uitgekozen: Omdat het de eerste scene van deze film was
die ik kon vinden en ik graag een scene uit een film met Japan erin wou hebben.
Naam van de
film: Iron man 3
Welke
vechtkunst(en) heeft de regisseur ingezet: Vuistgevechten
en sci fi (robot) krachten.
Welke
rekwisieten worden er gebruikt: De boot
waar ze op zitten, hun krachten en robots of onderdelen ervan.
Omschrijf de
speelstijl van de acteurs: De acteurs spelen met veel snelle bewegingen
en dan weer stilstaan en een praatje houden.
In hoeverre
vind je de scène geloofwaardig: Redelijk,
als je in een toekomst met robots gelooft, want de special effects zijn goed
gedaan en de acteurs spelen de rol die ze gegeven is erg goed.
Welke
special effects zijn er in dit fragment gebruikt: een heleboel :) Je hebt de robots die
natuurlijk niet bestaan, de ontploffingen en het vuur en de mensen die
eigenlijk helemaal geen krachten hebben.
Waarom heb
je deze scene uitgekozen: Omdat ik het
heel cool vond dat er ook een keer een vrouw de vijand versloeg.
Keuzeopdracht
3: Maskerspel
|
|
Personage:
Het
is waarschijnlijk een god, omdat hij een baard heeft en een soort blaadjes op
zijn voorhoofd. Hij lijkt redelijk oud, want zijn baard en snor zijn lang.
|
Uitdrukken:
Omdat
het om een god gaat moet hij sloom en machtig bewegen. Zijn bewegingen moet
indruk maken op de mensen om hem heen en hij moet wijsheid uitstralen.
|
|
|
Personage:
Dit
is een grappenmaker of ‘the fool’ (de dorpsgek) Je kan dit zien aan de grote
lach, raar gevormde ogen en het baardje dat kort en stekelig is.
|
Uitdrukken:
Hij
moet rare bewegingen maken en ook wel klungelige, zodat mensen om hem lachen
en hem niet serieus zullen nemen.
|
|
|
Personage:
Dit
is een droevig bezorgd karakter, want hij kijkt droevig. Erg oud is hij nog
niet want hij heeft geen baard of snor. Hij kent de verschrikkingen van het
leven dus waarschijnlijk nog niet.
|
Uitdrukken:
Deze
persoon moet zich schikachtig over het podium bewegen met snelle inelkaar
gedoken bewegingen en ook veel gebogen lopen. Dit zal een droevige en bange indruk maken.
|
|
|
Personage:
Dit
is een oud geschokt iemand. Waarschijnlijk een waarzegger/ziener die een
verschrikkelijke toekomst heeft gezien. Dit zie je aan zijn grote baard,
verwarde haar en opgengesperde mond en ogen.
|
Uitdrukken:
Waarschijnlijk
kun je dit karakter het best uitdrukken met grote wilde bewegingen van paniek
en wat zal er gebeuren..!
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten