Op zaterdag 17 mei ben ik naar de allerlaatste film van
Hayao Miyazaki geweest. Ik heb ‘the wind rises’ in ’t Hoogt gezien in Utrecht
en ‘the wind rises’ valt onder de discipline films.
De film zelf was niet alleen hartverscheurend, maar ook daar
zijn was al hartverscheurend, want het was Hayao’s laatste film en ik ben erg
fan van zijn films. Zo kende
ik al Nausicaä of the Valley of the Wind, Laputa: Castle in the Sky, My
Neighbor Totoro, Porco Rosso, Kiki’s Delivery Service, Princess Mononoke,
Spirited Away, The Cats Return, Grave of the Fireflys, Howl’s Moving Castle and
Ponyo on the Cliss by the Sea, allemaal gemaakt door eendezelfde regisseur. Het
was dan ook heel mooi om eindelijk een van zijn films op groot doek te zien,
maar ook wel jammer, omdat het de laatste was.
Voorbereid heb ik me niet, behalve dan de trailer kijken en
uitzoeken wanneer ik hem eindelijk zou kunnen zien. Mijn ervaring met de film
was wel goed. Het was een film van iets minder dan 2 uur en ik ervoer hem als
een erg melancholische film waar eigenlijk ook al een beetje het afscheid van
Hayao Miyazaki in te merken was. De film was Japans gesproken met Nederlandse
ondertiteling, jammer was wel dat elke keer dat er een stukje Duits, Frans of
Italiaans langskwam het niet vertaalt was, wat sommige stukjes van de film echt
cryptisch maakten. De qualiteit van de film was verder goed en toen ik thuis
kwam kon ik voor een tijdje ook geen anime meer online kijken, omdat ik me dan
teveel zou ergeren aan het qualiteitsverschil. De landschappen in ‘the wind
rises’ waren net als van een schilderij en mijn mening is dat het een mooie,
maar droevige film was, die iets serieuzer dan de meeste films van hem was.
Als creatieve verwerking heb ik een vergelijking tussen
Hayao Miyazaki zijn werken gekozen, omdat er veel tussen de films zitten die ik
gekeken heb en het me wel passend leek en ook interessant om na te denken over
wat de overeenkomsten tussen zijn werken nou eigenlijk zijn.
Als je naar sfeer kijkt in Hayao Miyazaki zijn films kan die best verschillen,
soms heb je echt een kinderfilm sfeer, een leuke, gezellige sfeer vol
bijzondere en ongelooflijke gebeurtenissen en soms heb je een serieuzere melancholische
sfeer. Hier zijn de films die ik ken ingedeeld op sfeer.
Serieus en melancholisch
|
Gezellig en luchtig
|
Mengeling
|
Princess Mononoke
|
Nausicaä of the Valley of
the Wind,
|
Porco Rosso
|
Grave
of the fireflies
|
Laputa: Castle in the Sky
|
Spirited away
|
The
wind rises
|
My neighbor Totoro
|
Howls moving castle
|
|
Kiki’s delivery service
|
|
|
The cat’s return
|
|
|
Ponyo on the cliff by the sea
|
|
Overeenkomsten die alle films hebben:
Overeenkomsten
|
uitleg
|
Weinig taal
|
er wordt dus amper gesproken in vergelijking met westerse
films
|
Cryptische verhaallijnen
|
Er wordt altijd wat open gehouden, vragen worden niet beantwoord of het
einde niet helemaal afgemaakt zodat je altijd plek voor eigen invulling hebt.
Verder is de verhaallijn ook ingewikkeld en niet heel gestructueerd zodat je
sommige films vaker moet kijken voor je doorhebt hoe ze nou eigenlijk gaan.
Voorbeelden in ‘the wind rises’ hiervan zijn bijvoorbeeld een brief die de
vrouwelijke hoofdpersoon leest, maar je weet nooit wat ze leest, een
telefoontje dat de mannelijke hoofdpersoon krijgt waar hij heel erg
geschrokken over is, maar je weet nooit wat hij te horen krijgt, en het einde
waarin de mannelijke hoofdpersoon verdrietig is en nog een laatste keer praat
met een Italiaanse vliegtuig ingenieur in een droom, terwijl je niet weet of zijn
vrouw nou echt dood is of niet en of hij daar verdrietig om is of om iets
anders…
|
Jonge hoofdpersoon
|
De hoofdpersonen in Miyazaki zijn films zijn eigenlijk
nooit oud en maken altijd ontwikkelingen mee die ze iets verantwoordelijker
maakt of iets aan ze veranderd.
|
Fantasie en het bovennatuurlijke
|
Er komen altijd machtige wezens, goden, bovennatuurlijke krachten of
andere dingen in de films voor. Altijd is er wel een wezen dat niet echt
bestaat.
|
Vliegtuigen
|
The wind rises legt er natuurlijk de nadruk op, maar in
meer films (heel veel) komen vliegtuigen voor en in alle komen voertuigen
voor. (bootje of auto) Miyazaki zijn liefde voor vliegtuigen en ook andere
voertuigen kun je dus terugzien in zijn films.
|
Beeld
|
Het beeldmateriaal in zijn films is altijd getekend op dezelfde manier.
Anime karakters en omgeving met zo nu en dan landschappen die bijna wat schilderachtigs
krijgen.
|
Bewijs:
Achtergrond informatie:
The wind rises is een film gemaakt op een regel uit het
gedicht van Paul Valéry 1920. Het gedicht heet Le cimetière martin en de regel
die de film gebruikte was: 'Le vent se lève... Il faut tenter de vivre.' In de
film vertaald als: 'De wind steekt op... We moeten proberen te leven.' De wind
wordt dan ook als iets goddelijks en bovennatuurlijks in de film uitgebeeld.
Het is er, je hoort de wind, voelt de wind, die hoeden afwaait, bomen scheef
laat staan, het gras laat golven en vliegtuigen wegvoert. Niemand heeft de wind
echter ooit gezien en dat wordt ook in de film benadrukt. Verder speelt de film
met de vraag of je een wereld mét of zonder piramides zou willen. Hierbij neigt
het antwoord natuurlijk naar ja, maar als je nadenkt dan weet je dat piramides gemaakt
zijn door duizenden slaven die er ook aan zijn overleden.
Hayao Miyazaki ziet hier een verband in met vliegtuigen
bouwen, zelf hield hij altijd al van vliegtuigen, hij ziet ze als mooie
machines die bijna een leven hebben, maar hij weet ook dat ze voor oorlog
gemaakt worden en dood met zich meebrengen. Ergens voelt hij zich schuldig,
omdat hij toch wenst voor een wereld met vliegtuigen en dus voor een wereld met
piramides. In de film is dit terug te zien, maar genuanceerd, omdat het nog steeds
een kinderfilm is en Miyazaki die geen naar gevoel wil geven. De film zelf is
gebaseerd op de fictieve memoires van Jiro Horikoshi.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten